Clicky

FERNER JACOBSEN FEIRER 100 ÅR

En reise i stil

Få hadde trodd at den sjøsyke los-sønnen Ferner fra Nøtterøy skulle bli grunnlegger av Norges hovedstads mest eksklusive klesforretning. I år feirer Ferner Jacobsen AS 100 år. Det skal vi selvfølgelig feire med stil – og du er herved invitert!

Tekst: KNUT CHRISTIAN MOENG, foto: KYLE MEYR FOR FERNER JACOBSEN AS

Det familieeide og tradisjonsrike selskapet Ferner Jacobsen AS har gitt Norge stil og etikette, og bidratt til å gjøre det norske folk langt mer bevisst på kvalitet. Ferner Jacobsen har vært med på å gi oss kunnskap om internasjonale kvalitetsprodukter på høyt nivå, og bidratt med kunnskap om etikette på et bredt felt. Gjennom det kommende året vil de dele sin lange og spennende historie med eksisterende og nye kunder. De står foran en ny æra, og kanskje nye hundre år. De har mye å være stolte av å ha oppnådd frem til nå. Mye på grunn av en helt spesiell mann.

Året er 1885, og lille Ferner kommer til verden i en familie som lever et nøkternt liv ved dampskipsbryggen i Årøysund på Nøtterøy. Både far og Ferners brødre livnærer seg som loser, men yngstebror er langt fra like sjøvant, og blir fort sjøsyk «når det er litt vær», ryktes det. Han velger en helt annen vei – trygt inne på land. Etter fullført folkeskole i 1894, starter han yrkeskarrieren med flere ulike jobber i klesbransjen i Tønsberg. Ferner er svært godt likt av sine kollegaer og får gode attester fra sine sjefer.

Men lille Tønsberg blir fort for trangt for Ferner. Han setter nesen mot Kristiania, dagens Oslo, og får seg jobb hos Adelsten Jensen, som er prominent innen herreartikler og herrekonfeksjon. Men det blir ikke lange oppholdet, for vi snakker om en rastløs ung mann. Ferner skifter stadig arbeidsgivere, mens han i det stille arbeider hardt for å finne et egnet lokale. Hans drøm er å kunne starte opp for seg selv. Og våren 1916 kan den 31 år gamle Jacobsen endelig signere egen leiekontrakt og åpne dørene til sin aller første forretning i Kirkegata 30. Forretningen City Magazin var en etterlengtet realitet. I mellomtiden har han også funnet kvinnen i sitt liv, og med skipsførerdatter Ragnhild Olsen går altså starten for det som til nå har vært et 100 år gammel fasjonabelt eventyr. Et eventyr som så ofte inneholder både opp- og nedturer. Første dags omsetning på City Magazin er 2 kroner og 85 øre. Årsomsetningen det første året ender opp på 125 kroner, eller 4900 kroner i dagens verdi. Det høres kanskje ikke så veldig mye ut i dag, men City Magazin er en definitiv suksess!


«I forhold til den korte øvelse han har i bransjen, er han en kvikk og flink ekspeditør. Han har en pen fremtreden og er godt likt av kvinnene»

 

Og suksessen kan sjefen selv i stor grad ta æren for. Ferner er en arbeidsom kremmer med fokus på service. Han er så å si alltid på vakt i egne lokaler, og overfor sine ansatte er hans motto: «Når dere ikke har kunder, skal det holdes øye med inngangsdøra. Det er der kundene kommer». For Ferner Jacobsen er fullt fokus på service en av hans viktigste strategier. Kunden kommer alltid først, og den filosofien gjelder den dag i dag. Upåklagelig service er et av Ferner Jacobsens varemerker.

 

Når dere ikke har kunder, skal det holdes øye med inngangsdøra. Det er der kundene kommer.

 

Han er også svært opptatt av å være den siste som stenger døren for kvelden, og holder et godt øye med konkurrentene i nærområdet. Og først når de stenger, tar han kvelden med god samvittighet. En god venn av Jacobsen er Høyesterettsadvokat Einar Sunde. Han er en viktig støttespiller når forretningsmannen beslutter å tenke større og kjøper Stortingsgaten 14 i 1926. Prislappen er på 470.000 kroner, noe som tilsvarer 12,2 millioner kroner i dagens verdi. 25. september står praktbygget klappet og klart. Nå under navnet Ferner Jacobsen AS.

Ferner Jacobsen, Stortingsgaten 14

 

Ferner fører de første årene stort sett norskproduserte kolleksjoner, men innser etter hvert at dersom han skal bli ledende i byen er det viktig å tenke stort. Enda større. Sammen med sin språkkyndige kone Ragnhild, reiser han derfor til England for å se hva som skjer i det store utland. Her jobber de hardt, og knytter sterke bånd til store leverandører som har fokus på håndverk av aller ypperste klasse. Nå er Burberry, Rodex, Aquascutum og Van Heusen og flere snart å finne i hyllene hos Ferner Jacobsen. Relasjoner som i stor grad er intakte den dag i dag.

 

Krigsårene er tøffe, også for bedriften. Norsk klesproduksjon stopper nærmest opp. Importen uteblir og det er klesrasjonalisering. I 1944 er dressene blitt så blanke at man begynner å sprette dem fra hverandre, for så å sy dem sammen igjen. Denne gangen med vrangsiden ut. Deler av lokalet blir rekvirert av «vernemakten» til et konkurrerende skredderfirma. Fra salgsstatistikken samme år kan man lese nedslående tall: 491 skjorter, 238 benklær, 173 sko (vesentlig av fiskeskinn) og tre pyjamaser, men Ferner Jacobsen kommer seg helskinnet gjennom denne perioden også. I tiårene som følger blir sønnene Finn Christian, og etter hvert også Johan Martin, en del av selskapet, og det gjøres avtaler om alt fra uniformsleveranse til Det Norske Luftforsvar og Stortingets betjenter, til uniformer til OL-troppene i både Innsbruck og Tokyo, og senere også hofforvaltningen. Også flygere og besetning i DNL, det som etter hvert blir til SAS, er kledd opp av Jacobsen-familien. Butikken blir stadig utvidet både i omfang og antall, og skreddersøm blir en viktig del av tilbudet. Tilbudet på skreddere faller nemlig dramatisk på 60-tallet, men det er helt opplagt et marked for konfeksjon av ekstra høy kvalitet. Da blir det naturlig for Ferner Jacobsen AS å utfordre dette markedet.

 

7. juli 1964 dør grunnlegger Ferner Jacobsen. Han ble rammet av slag og dør etter kort tids sykeleie. Ferner Jacobsen ble 79 år gammel, og etterlot seg en forretning i vekst.

 

De to sønnene Finn Christian og Johan Martin tar i tospann over roret, og fortsetter å ekspandere. Dameavdelingen blir etablert i 1965, og kjelleren innredes for salg av sport- og fritidsklær for å friste en yngre målgruppe. På dette tidspunktet er lokalene på hele 2060 m². 80-tallet er en tidsalder hvor merkeklærne blir viktigere og viktigere for den yngre generasjon. Også her blir det satset tungt på å få inn de «riktige» merkene, og det med stor suksess. Fusalp, Haase, Sebago, Isba og Moncler er alle å finne i butikkenes hyller. Et par år etter blir Høvding konfeksjonsfabrikk i Molde nedlagt. De har vært hovedleverandør av blant annet dresser helt siden 70-tallet, men blir nå erstattet med fasjonable Hugo Boss.

Boss går i denne perioden fra å fokusere på konfeksjon til å bli sterke på «casual wear». Dunjakkene er et av dette tiårets «uniformer» for motebevisste nordmenn, og da spesielt de unge, og hos Ferner Jacobsen er utvalget helt i særklasse. Gerry, Rocky Mountains, Head, Belfe, Woolrich, Nautica og Moncler – for ikke å snakke om Millet. Bare i 1985 selger Ferner Jacobsen Oslo-filial hele 3550 Millet-jakker. Kredittkort er nytt for «Hvermannsen», noe som gir seg utslag i omsetningen. Vi snakker tross alt om det glade 80-tallet, men ingenting varer evig. I 1987 smeller det. Igjen.

5 kjappe

 

Jessica Ferner-Johansen,
Butikksjef og deleier

Trykk her for å lese

5 kjappe

 

Jessica Ferner-Johansen,
avdelingsleder dame, og deleier

Trykk her for å lese

5 kjappe

 

Carl-Christian «Calle» Ferner
Butikksjef og deleier

Trykk her for å lese

 

Den norske regjering setter inn tiltak for å kjøle ned økonomien i landet. Tiltak som har stor effekt på hele handelsstanden. Klesbransjen som helhet faller med 12 %. Ferner Jacobsen AS klarer seg med en nedgang på 6 %. Ledelsen skjønner at tiltak må til, og filialen i Tønsberg, som ble opprettet i 1970, blir besluttet nedlagt.

90-tallet starter som 80-tallet slutter. Gulfkrigen raser, og det er sterk politisk uro i Øst-Europa. Her hjemme blir det opprettet kjøpesentre over en lav sko, og mye av handelen forsvinner ut av sentrum. Et av sentrene som er ledende på denne tiden er nybygde Aker Brygge. Her vil Ferner Jacobsen være med. Nå satses det på sko og accessoirer, og med Benedikte Ferner i spissen blir Ferner Jacobsen Shoes and Accessories etablert. Hun overtar eierskapet etter få år og skifter navn til Benedikte Ferner AS. I 1993 er det kjøpesenteret Paléet sin tur. Det blir åpnet en liten herreforretning som hovedsakelig skal selge «casual wear», men med hovedbutikken liggende rett over Spikersuppa klarer man aldri å få helt dreis på salget. Vareutvalget er rett og slett for likt.

 

Service og kvalitet er kjerneverdier hos Ferner Jacobsen, og tidlig på nittitallet ryddes det plass for tre forandringsskreddere i 3 etasje. Ikke bare slipper man å bruke eksterne skreddere, en god besparelse i seg selv, man kan også hjelpe utenbys kunder på dagen – og dermed levere det servicenivå Ferner Jacobsen står for. Nå er det også tid for å øke trykket utenbys igjen. Denne gangen er det Fredrikstad som skal få mer av Ferner Jacobsens kyndige veiledning rundt stil og etikette. Midt i byens gågate flytter forretningen inn i et totalrenovert lokale. En nyetablering som blir belønnet med både Byggeskikkprisen og Årets Handelsbedrift i 1996. Samme år feirer Ferner Jacobsen i hovedstaden 80 år – også de blir hedret med Årets Handelsbedrift. Et slags hat trick der for bedriften.

Årtusenskiftet står for døren, og bransjen står foran et tiår som byr på opp- og nedturer. Kjøpesentrene blir flere, de store merkene endrer strategi og går fra eksklusivitet til volum.

Mange etablerer egne «flagship stores», og tilgjengeligheten og konkurransen er langt større. Etter noen veldig gode år i 2006–2007 smeller det igjen. Bankbransjen med Lehman Brothers i spissen kollapser nesten, og usikkerheten blant forbrukerne øker. Det merkes godt, også hos Ferner Jacobsen. Netthandelen ekspanderer, men Ferner Jacobsens første forsøk på det feltet lykkes ikke. For bedriften er tiåret også preget av Finn Christian Ferners dødsfall 11. mars 2001. Praktbygget i Stortingsgaten 14 selges i denne perioden, men en lukrativ leiekontrakt er underskrevet for å sørge for at Oslo fortsatt har tilgang til Ferner Jacobsens ansatte store kunnskap og høye serviceinnstilling. Det etableres en filial på Fornebu Senter som skal satse på dameklær, og etter en tung start med lave besøkstall og lav omsetning snur det – i dag bidrar filialen med gode tall.

 

Mange etablerer egne «flagship stores», og tilgjengeligheten og dermed konkurransen er langt større. 

 

Mange etablerer egne «flagship stores», og tilgjengeligheten og dermed konkurransen er langt større. 

 

Man skal aldri gi seg, og i 2010 satses det igjen på netthandel hos Ferner Jacobsen. Yngre krefter har kommet til for å spre det glade budskap til hele nasjonen. For nettbutikken gjelder samme regler som i de fysiske butikkene. En handel er ikke bare en handel. Hele kundeopplevelsen står i sentrum og her fokuseres det på hvordan du møtes fra A til Å. Fra nivået på servicen og kunnskapen, helt frem til hvordan varene leveres hjem til deg.

Det skal være topp klasse. Og Christian Ferner, tidligere daglig leder for Ferner Jacobsen, og deleier, ser lyst på fremtiden.

 

– Ser vi oss tilbake kan vi konstatere at vi har håndtert gode tider med fornuft og dårlige tider med nøysomhet. Og vi har alle forutsetninger til å lykkes i årene som kommer. Vi har en usedvanlig fin gruppe mennesker som arbeider hos Ferner Jacobsen AS. Men viktigst av alt er at vi har mange lojale kunder som vi ønsker velkommen også i fremtiden, enten de kommer med bil, trikk eller sykkel. Hos oss kan du være sikker på at vi leverer. For oss står service, kvalitet og stil alltid i fokus. Og det vil det gjøre i mange år fremover.

Velkommen til jubileumsfeiring.

fernerjacobsen.no


Oslo:
Stortingsgata 14

0161 OSLO

Fornebu:
Fornebu S, Snarøyveien 55

1364 FORNEBU

 

Fredrikstad:
Nygaardsgata 48

1607 FREDRIKSTAD