Clicky

Nasjonal stolthet

Tekst: KNUT CHRISTIAN MOENG,
foto: KYLE MEYR FOR FERNER JACOBSEN AS

Det er typisk norsk å være god, sa Gro. Og det stemmer vel når det kommer til vintersport, matpakkespising og allværsjakker. Med norsk mote har vi ikke vært like gullvinnende internasjonalt, og sammenlignet med våre naboland har det vært en tung vei å gå for mange av våre fremste designere.

 

Vi i Ferner Jacobsen har fokus på norsk mote. Det har vi alltid hatt. De første tiårene var faktisk brorparten av varene vi førte produsert her til lands. Etter hvert fikk nordmenn kontinentale vaner og vendte blikket mot Italia og England, og det samme gjorde vi, men den norske konfeksjonen stod sterk, og det var med tungt hjerte vi måtte si farvel til vår trofaste hovedleverandør, Høvding konfeksjonsfabrikk i Molde da de la ned i 1982.

 

Men nå blomstrer det en ny vår for norsk design. De er tøffere, modigere og mer fremoverlente enn noen gang. Ferner Jacobsen er så heldige å være med på denne spennende utviklingen. Vi ser hvordan sterke norske motemerker henger side om side med italienske og britiske designere, og vi ser hvor mye våre kunder setter pris på norsk design av høy kvalitet.  Her er fem spennende merker å se opp for framover:

Nasjonalstolthet

Tekst: KNUT CHRISTIAN MOENG,
foto: KYLE MEYR FOR FERNER JACOBSEN AS

Det er typisk norsk å være god, sa Gro. Og det stemmer vel når det kommer til vintersport, matpakkespising og allværsjakker. Men med norsk mote har vi ikke vært like gullvinnende internasjonalt, og sammenlignet med våre naboland har det vært en tung vei å gå for mange av våre fremste designere.

Hos Ferner Jacobsen har vi fokus på norsk mote. Det har vi alltid hatt. De første tiårene var faktisk brorparten av varene vi førte produsert her til lands. Men etter hvert fikk nordmenn kontinentale vaner og vendte blikket mot Italia og England, og det samme gjorde vi også. Men den norske konfeksjonen stod sterk, og det var med tungt hjerte vi måtte si farvel til vår trofaste hovedleverandør Høvding konfeksjonsfabrikk i Molde da de la ned i 1982.

Men nå blomstrer det en ny vår for norsk design. De er tøffere, modigere og mer fremover lente enn noen gang. Ferner Jacobsen er så heldige å være med på denne spennende utvikling, vi ser hvordan sterke norske motemerker henger side om side med italienske og britiske designere. Og vi ser hvor mye våre kunder setter pris på norsk design av høy kvalitet.  Her er fem spennende merker å se opp for framover:

Mye har skjedd innen norsk design de siste årene. Hva er ditt bilde av bransjen som den står i 2016?

Den norske motebransjen i 2016 er en bransje det er utrolig spennende å være en del av. Norsk design er på vei opp og frem, og det er mange spennende merker som har sprunget frem de siste årene – som jeg har stor tro på, både nasjonalt og internasjonalt. Jeg tror også at samfunnet generelt heier mer på norsk design, og at det er et positivt engasjement rundt norske merker i dag. Jeg opplever at merkene står sammen, heier på hverandre og bygger hverandre sterke gjennom blant annet Norwegian Fashion Hub.

Tidligere ble jeg alltid spurt om hva som var min backup-plan da jeg fortalte at jeg var designer. Det er det ingen som spør om lenger.

Hva står på Holzweilers agenda i årene som kommer? Har dere noen spesielle satsningsområder eller spennende prosjekter du vil trekke frem?

Vi skal vokse i et sunt tempo og fokusere på det vi er gode på.

Om du skulle velge en av nykommerne i mote-Norge du har mest tro på, hvem skulle det være?

Er det lov å nevne oss selv? Jeg opplever oss fortsatt som nykommere, og vet at vi har et enormt potensiale og skyhøye ambisjoner om å nå ut i verden. Med et solid team i ryggen er jeg sikker på at vi skal lykkes!

Maria Skappel

Head of design, Holzweiler Items

Hvordan vil du beskrive deres eget design?

Holzweiler er et merke som fokuserer på kvalitet og passform. For oss er det viktig å designe plagg som kan leve lenge, og som ikke blir utdatert etter en sesong eller to. Rene linjer, avslappet, men påkledd og med de små detaljer som skiller klærne fra mengden.

Hva betyr tradisjon og kvalitet for deg som designer?

Det ligger mye godt og nøyaktig håndtverk i gamle tradisjoner, og det inspirerer meg. Kvalitet er superviktig for meg, og vi ønsker å produsere klær som holder lenge.

 

Maria Skappel

Head of design, Holzweiler Items

Hvordan vil du beskrive deres eget design?

Holzweiler er et merke som fokuserer på kvalitet og passform. For oss er det viktig å designe plagg som kan leve lenge og som ikke blir utdatert etter en sesong eller to. Rene linjer, avslappet, men påkledd og med de små detaljer som skiller klærne fra mengden.

Hva betyr tradisjon og kvalitet for deg som designer?

Det ligger mye godt og nøyaktig håndtverk i gamle tradisjoner, og det inspirerer meg. Kvalitet er superviktig for meg, og vi ønsker å produsere klær som holder lenge.

 

Mye har skjedd innen norsk design de siste årene. Hva er ditt bilde av bransjen som den står i 2016?

Den norske motebransjen i 2016 er det utrolig spennende å være en del av. Norsk design er på vei opp og frem, og det er mange spennende merker som har sprunget frem de siste årene – som jeg har stor tro på, både nasjonalt og internasjonalt. Jeg tror også at samfunnet generelt heier mer på norsk design, og at det er et positivt engasjement rundt norske merker i dag. Jeg opplever at merkene står sammen, heier på hverandre og bygger hverandre sterke gjennom blant annet Norwegian Fashion Hub.

Tidligere ble jeg alltid spurt om hva som var min backup-plan da jeg fortalte at jeg var designer. Det er det ingen som spør om lenger.

Hva står på Holzweilers agenda i årene som kommer? Har dere noen spesielle satsningsområder eller spennende prosjekter du vil trekke frem?

Vi skal vokse i et sunt tempo og fokusere på det vi er gode på.

Om du skulle velge en av nykommerne i mote-Norge du har mest tro på, hvem skulle det være?

Er det lov å nevne oss selv? Jeg opplever oss fortsatt som nykommere, og vet at vi har et enormt potensiale og skyhøye ambisjoner om å nå ut i verden. Med et solid team i ryggen er jeg sikker på at vi skal lykkes!

Cathrine Hammel

Head of design, Cathrine Hammel

Ferner Jacobsen, en av Oslos mest ærverdige forretninger, fyller hele 100 år. Hva slags forhold har du til jubilanten?

Helt siden barndomsårene mine har Ferner Jacobsen vært å regne som en Oslo-institusjon, forbundet med klassiske kvalitetsklær. 
Hvordan vil du beskrive ditt design?

Vårt design skal være tidløst, der funksjonalitet og form alltid står i fokus. 
Hva betyr tradisjon og kvalitet for deg som designer?

– Kvalitet betyr nærmest alt. Kunder forteller ofte om plagg de har eid i nærmere 15 år, og som fortsatt holder seg fine. Vi ønsker å bygge en garderobe som forblir relevant, og som ikke må byttes ut sesong for sesong. 

– Tradisjoner er ikke noe vi tenker like mye over, men er utvilsomt viktig, bevisst eller ubevisst, for alle som jobber med klesdesign.  

Foto av Cathrine Hammel: MASSIMO LEARDINI

Mye har skjedd innen norsk design de siste årene. Hva er ditt bilde av bransjen som den står i 2016?

Den norske motebransjen har profesjonalisert seg kraftig de siste årene, med flere seriøse aktører. Industrien står mer samlet, og merkene hjelper hverandre i større grad opp og fram. Oslo Runway er også et positivt initiativ, som kan gjøre mye for den norske moten. 
Hva står på din agenda i årene som kommer? Har du noen spesielle satsningsområder eller spennende prosjekter du vil trekke frem?

Vi vil alltid jobbe med utgangspunkt i en «essensiell» basisgarderobe, formet for moderne kvinner. De siste årene har vi fått stadig flere internasjonale utsalgssteder, spesielt i Asia. Det er definitivt et marked vi vil fortsette å satse på. 
 

Om du skulle velge en av nykommerne i mote-Norge du har mest tro på, hvem skulle det være?

Det er flere spennende, ferske designere i Norge nå. Elisabeth Stray Pedersen, som lokalproduserer ullplagg i Norge, er veldig spennende. Det samme gjelder Admir Batlak, som presenterte en vakker visning under Oslo Runway i februar. 

Mye har skjedd innen norsk design de siste årene. Hva er ditt bilde av bransjen som den står i 2016?

Vi står sterkere enn noen gang og dette gjelder ikke bare design, men også arkitektur gjennom Snøhetta og spennende restaurantkonsepter representert ved Maemo som for første gang i historien har oppnådd tre stjerner i Michelin guiden. Det er mye spennende på gang i norsk mote, og den store forskjellen er nok at vi har blitt flinkere til å kombinere design med en kommersiell innfallsvinkel. Det er også veldig positivt med initiativer, som Norwegian Fashion Hub. De forsøker å samle bransjen slik at vi kan lære av hverandre, samt fremskaffe gode rammebetingelser. Norsk mote og handel har gode forutsetninger for å bli en viktig industri etter oljen, etter min oppfatning.

 

Hva står på din agenda i årene som kommer? Har du noen spesielle satsningsområder eller spennende prosjekter du vil trekke frem?

Vi jobber målrettet videre med å bygge en internasjonal merkevare og har STORE ambisjoner. 75% av salget er allerede utenfor Norge, med USA som vårt største marked. Det er vårt store satsningsområde de nærmeste årene. Når det er sagt, så er det selvsagt ikke mulig uten en sterk norsk business i ryggen.

 

Om du skulle velge en av nykommerne i mote-Norge du har mest tro på, hvem skulle det være?

Jeg synes det er vanskelig og urettferdig å trekke frem enkeltnavn, men henviser heller til listen av medlemmer i Norwegian Fashion Hub som inneholder de mest lovende og ambisiøse.

Alex Eskeland

CEO, SWIMS

Ferner Jacobsen, en av Oslos mest ærverdige forretninger, fyller hele 100 år. Hva slags forhold har du til jubilanten?

Et meget spesielt forhold. Ferner var en av våre aller første kunder, og det forteller i grunn en del om hvorfor Ferner fortsatt er en relevant butikk etter 100 år. De har et godt øye for gode produkter og tør å satse på spennende nye merker.

Hvordan vil du beskrive deres design?

Vi forsøker å være innovative ved å utfordre gjennom materialbruk, vi er moderne samtidig som vi baserer vårt design på et klassisk uttrykk. Vi er opptatt av funksjon, vi er seriøse når det gjelder produkt samtidig som vi er lekne med detaljer og farger.

 

 

Alex Eskeland

CEO, SWIMS

Ferner Jacobsen, en av Oslos mest ærverdige forretninger, fyller hele 100 år. Hva slags forhold har du til jubilanten?

Et meget spesielt forhold. Ferner var en av våre aller første kunder, og det forteller i grunn en del om hvorfor Ferner fortsatt er en relevant butikk etter 100 år. De har et godt øye for gode produkter og tør å satse på spennende nye merker.

Hvordan vil du beskrive deres design?

Vi forsøker å være innovative ved å utfordre gjennom materialbruk, vi er moderne samtidig som vi baserer vårt design på et klassisk uttrykk. Vi er opptatt av funksjon, vi er seriøse når det gjelder produkt samtidig som vi er lekne med detaljer og farger.

Mye har skjedd innen norsk design de siste årene. Hva er ditt bilde av bransjen som den står i 2016?

Vi står sterkere enn noen gang og dette gjelder ikke bare design, men også arkitektur gjennom Snøhetta og spennende restaurantkonsepter representert ved Maemo som for første gang i historien har oppnådd tre stjerner i Michelin guiden. Det er mye spennende på gang i norsk mote, og den store forskjellen er nok at vi har blitt flinkere til å kombinere design med en kommersiell innfallsvinkel. Det er også veldig positivt med initiativer, som Norwegian Fashion Hub. De forsøker å samle bransjen slik at vi kan lære av hverandre, samt fremskaffe gode rammebetingelser. Norsk mote og handel har gode forutsetninger for å bli en viktig industri etter oljen, etter min oppfatning.

Hva står på din agenda i årene som kommer? Har du noen spesielle satsningsområder eller spennende prosjekter du vil trekke frem?

Vi jobber målrettet videre med å bygge en internasjonal merkevare og har STORE ambisjoner. 75% av salget er allerede utenfor Norge, med USA som vårt største marked. Det er vårt store satsningsområde de nærmeste årene. Når det er sagt, så er det selvsagt ikke mulig uten en sterk norsk business i ryggen.

Om du skulle velge en av nykommerne i mote-Norge du har mest tro på, hvem skulle det være?

Jeg synes det er vanskelig og urettferdig å trekke frem enkeltnavn, men henviser heller til listen av medlemmer i Norwegian Fashion Hub som inneholder de mest lovende og ambisiøse.

Frode Grønvold

Grunnlegger, Fall Winter Spring Summer/FWSS

Ferner Jacobsen, en av Oslos mest ærverdige forretninger, fyller hele 100 år i år. Hva slags forhold har dere til jubilanten?
Få, om noen forretninger i Norge kan vise til en slik historie og posisjon som Ferner Jacobsen for sitt segment. For oss representerer de kvalitet, tradisjon og familieverdier.

Det var et viktig kvalitetsstempel at Ferner Jacobsen var med helt fra lanseringen av Fall Winter Spring Summer. Vi skylder de en stor takk for at de hadde troen på oss, og var med og bygget vår suksess. I likhet med oss er Ferner Jacobsen en familiebedrift. Vi har forhåpentligvis så vidt begynt vår reise, og selv om våre fire år i markedet føles som 100, så står det desto større respekt av deres 100. De er en sann inspirasjon for oss som gründere.

Hvordan vil dere beskrive deres design?
Eklektisk og tidløst. Vårt DNA stammer fra en praktisk skandinavisk samtidsestetikk som balanserer det maskuline og feminine, og vår kvinne verdsetter eleganse, funksjonalitet og tydelige linjer – dette kombinert med materialer i god kvalitet. Vår ambisjon er å møte denne moderne kvinnens behov for å bygge en tidløs garderobe, med skreddersydde og anvendelige hverdagsplagg.
 

Hva betyr tradisjon og kvalitet for dere som designere?
Tradisjon danner grunnlaget for kvalitet. Det er tilnærmet umulig å gjøre noe av god kvalitet uten en eller annen forankring i sterke tradisjoner.
 
Mye har skjedd innen norsk design de siste årene. Hva er deres bilde av bransjen som den står i 2016?
Den økte kjøpekraften i Norge har modnet og bærer ikke lenger like stort preg av nye penger. Digitaliseringen har også bidratt til økt informasjonstilgang og det er en annen verdsettelse for design, estetiske uttrykk og tradisjoner. Innenfor mote kan vi omsider konstatere at norske designere og talenter har et marked å vende hjem til. Dette har ledet til en profesjonalisering av merkevarer og designere, som igjen muliggjør at norske forhandlere tør satse norsk, og kunder kan finne norske varer i hyllene. Effekten av dette er at vi ser en enorm skaperkraft for øyeblikket.

Hva står på FWSSs agenda i årene som kommer? Har dere noen spesielle satsningsområder eller spennende prosjekter du vil trekke frem?
Vi skulle gjerne hatt mindre på agendae. Hos oss koker det alltid, og vi jobber kontinuerlig med prosjekter og satsningsområder flere år frem i tid. Vi foretrekker å ikke si så mye før det er offisielt, så jeg får heller skryte av at vi nylig signerte nye agenter i Belgia, Nederland og Luxenburg, og slapp vår fjerde sommerkolleksjon i butikkene.

Om dere skulle velge en av nykommerne i mote-Norge dere har mest tro på, hvem skulle det være?
Vi er jo nykommere selv så vi kan vel ikke sies å være så objektive….

Linn Larssen, designer Arnie Says

Mye har skjedd innen norsk design de siste årene. Hva er ditt bilde av bransjen som den står i 2016?
Norsk design utfordrer svenske og danske merker på veldig mange områder nå. Dette er en utvikling jeg liker godt og vi har nok bare sett starten på dette eventyret. Det er veldig mange flinke folk der ute som er klare til å vise seg fram. Vi går spennende tider i møte. 

Hva står på deres agenda i årene som kommer? Har dere noen spesielle satsningsområder eller spennende prosjekter dere vil trekke frem?
Jeg har ikke tilstrekkelig struktur til å planlegge langt fram i tid, og i vår bransje blir mye av veien til mens man går uansett. Vi vil selvsagt utvide arnie says, og jeg ser gjerne at vi bringer flere kategorier til torgs. Det er fortsatt en stort potensiale for å skape mer bredde i kolleksjonen. 

Om du skulle velge en av nykommerne i mote-Norge, du har mest tro på, hvem skulle det være?
Kjolene Pia Tjelta designet for noen år siden likte jeg godt. 
Hun har et potensiale som co-designer i den nisjen. Dama har teft og hun ser bra ut i kjolene sine. Hun kan være frontfigur i sin egen kampanje. Det er alltid veldig sterkt. 

Arnt Jacobsen

Grunnlegger, arnie says

Ferner Jacobsen, en av Oslos mest ærverdige forretninger, fyller hele 100 år i år. Hva slags forhold har du til jubilanten?

Ferner Jacobsen har i hele min oppvekst vært den butikken jeg alltid forsøkte å overtale mine foreldre til å gå til når de handlet til meg. Mine første støvler fra Ispa og jakke fra Millet kjøpte vi der. Kjelleren på Ferner var himmelriket for meg. 
Ferner Jacobsen er en institusjon, og ingen andre byer i Skandinavia har noe som ligner. 

Hvordan vil du beskrive deres design?
arnie says står for enkel og gjennomtenkt design. Vi bruker mye tid på kvaliteter. Vår design er forankret i et tilbakelent og gjennomprøvd designuttrykk. Vi er helt frie for påfunn og annet fiksfanteri. Det gir oss en gjenkjennelighet. 

Hva betyr tradisjon og kvalitet for dere som designere?
Det er vår rettesnor. 

Linn Larssen, designer arnie says

Linn Larssen, designer Arnie Says

Arnt Jacobsen

Grunnlegger, arnie says

Ferner Jacobsen, en av Oslos mest ærverdige forretninger, fyller hele 100 år i år. Hva slags forhold har du til jubilanten?

Ferner Jacobsen har i hele min oppvekst vært den butikken jeg alltid forsøkte å overtale mine foreldre til å gå til når de handlet til meg. Mine første støvler fra Ispa og jakke fra Millet kjøpte vi der. Kjelleren på Ferner var himmelriket for meg. 
Ferner Jacobsen er en institusjon, og ingen andre byer i Skandinavia har noe som ligner. 

Hvordan vil du beskrive deres design?
Arniesays står for enkel og gjennomtenkt design. Vi bruker mye tid på kvaliteter. Vår design er forankret i et tilbakelent og gjennomprøvd designuttrykk. Vi er helt frie for påfunn og annet fiksfanteri. Det gir oss en gjenkjennelighet. 

Hva betyr tradisjon og kvalitet for dere som designere?
Det er vår rettesnor. 

Mye har skjedd innen norsk design de siste årene. Hva er ditt bilde av bransjen som den står i 2016?
Norsk design utfordrer svenske og danske merker på veldig mange områder nå. Dette er en utvikling jeg liker godt og vi har nok bare sett starten på dette eventyret. Det er veldig mange flinke folk der ute som er klare til å vise seg fram. Vi går spennende tider i møte. 

Hva står på deres agenda i årene som kommer? Har dere noen spesielle satsningsområder eller spennende prosjekter dere vil trekke frem?
Jeg har ikke tilstrekkelig struktur til å planlegge langt fram i tid, og i vår bransje blir mye av veien til mens man går uansett. Vi vil selvsagt utvide arnie says, og jeg ser gjerne at vi bringer flere kategorier til torgs. Det er fortsatt en stort potensiale for å skape mer bredde i kolleksjonen. 

Om du skulle velge en av nykommerne i mote-Norge, du har mest tro på, hvem skulle det være?
Kjolene Pia Tjelta designet for noen år siden likte jeg godt. 
Hun har et potensiale som co-designer i den nisjen. Dama har teft og hun ser bra ut i kjolene sine. Hun kan være frontfigur i sin egen kampanje. Det er alltid veldig sterkt. 


Oslo:
Stortingsgata 14

0161 OSLO

Fornebu:
Fornebu S, Snarøyveien 55

1364 FORNEBU

 

Fredrikstad:
Nygaardsgata 48

1607 FREDRIKSTAD


Oslo:
Stortingsgata 14

0161 OSLO

Fornebu:
Fornebu S, Snarøyveien 55

1364 FORNEBU

 

Fredrikstad:
Nygaardsgata 48

1607 FREDRIKSTAD